Trädgårdsfix

Om ett par veckor ska jag åka upp till Dalarna igen, då det är dags för den riktiga älgjaktsveckan. 

Upp och träffa pappa igen, det blir fint.
Pappa som blivit en riktig trädgårdfixare som ordnar och grejar med blommorna och oroar sig för att det inte ska bli rätt.
Blommorna och växterna var ju mammas område även om det varit pappa som fixat efter hennes direktiv när hon sista åren hade svårt att gå. 

Men nu efter mamma gick bort i vintras har det blivit så viktigt för pappa att det ska se ut så som mamma ville. 

Han frågar och undrar och pysslar och fixar. Med blommorna inne i huset och växterna i trädgården. Han planterar blommor på de gamla familjegravarna och ser till att allt ser fint ut. 
Jag försöker hjälpa så gott jag kan med tips och så. Och det är jag som ser till att ogräset kommer bort. Men mycket är nytt för mig också. 

Vissa utomhuskrukor har han planterat om i flera gånger då det inte blivit bra på en gång eller de som har regnat bort och inte riktigt klarat sig. Han har nog lagt en hel förmögenhet på blommor. 
Men nu när jag var upp förra helgen såg det så himla fint ut och i vissa krukor blommade det mer nu än i somras. Jag skojar med honom om hans gröna fingrar.

Inne i huset hade han kompletterat med nya orkidéer och var stolt över att han nu visste hur han skulle ställa dem i blöt istället för att vattna.

Samtidigt som han var bekymrad över andra blommor som fått lite ohyra och han hade varit iväg och köpt spray mot det. 
Han säger att han vill ju att det ska se prydligt ut även om han nu är själv.

Men jag förstår att det inte handlar bara om det, utan att han visste hur viktigt det var för mamma med växterna. Så han pysslar och fixar och ser till att hon skulle varit stolt.

Pappa den stora starka som aldrig varit så mycket för att visa känslor men som nu har svårt att hålla rösten i schack när vi pratar om mamma. Rösten som bryts i en liten hulkning mitt i en mening och ögonen som blir glansiga. 

Kommentera

